Συνοπτική παρουσίαση των τρόπων ανάπτυξης παραγράφων

Hand writing vector illustration | Free SVG

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ

1)   Παράγραφο με ορισμό Παρουσιάζουμε τα βασικά χαρακτηριστικά μιας έννοιας. – τι είναι;

Βοηθητικές λέξεις: ορίζουμε, αποτελεί, είναι...

 

2)   Παράγραφο με διαίρεση  Μια έννοια διαιρείται σε μικρότερες έννοιες

π.χ. Φυσικές επιστήμες:

1.    μαθηματικά

2.    φυσική

3.    χημεία

4.    βιολογία


Λέξεις που μας βοηθούν να καταλάβουμε ότι η παράγραφος αναπτύσσεται με διαίρεση είναι οι: διαιρούμε, διακρίνουμε, πρώτο - δεύτερο...η μια…η άλλη

 

3)   Με παραδείγματα εξηγούμε τη θέση που έχουμε αναφέρει στη Θεματική Πρόταση με διάφορα παραδείγματα (από την καθημερινότητα, από την ιστορία, από κάποιο άλλο μάθημα…)

Χαρακτηριστικές λέξεις που μας βοηθούν να καταλάβουμε ότι η παράγραφος αναπτύσσεται με παραδείγματα είναι οι: Για παράδειγμα, λόγου χάρη, π.χ.....

 

4)   Με αιτιολόγηση στη θεματική πρόταση εκφράζω μια θέση και στις λεπτομέρειες εξηγώ το γιατί

. Χαρακτηριστικές λέξεις που χρησιμοποιούμε στον τρόπο ανάπτυξης παραγράφου με αιτιολόγηση είναι οι: Επειδή, γιατί, διότι...


 

Προτιμώ να ταξιδεύω με το αυτοκίνητο. Ένας βασικός λόγος είναι ότι με το αυτοκίνητο δεν χρειάζεται να πληρώσω εισιτήριο, όπως συμβαίνει με τα άλλα μέσα. Επιπλέον, με το αυτοκίνητο μπορώ να πάω όπου θέλω, από μια εκδρομή στο βουνό μέχρι και σε άλλη χώρα του εξωτερικού. Επίσης, ταξιδεύοντας οδικώς μπορώ να μεταφέρω όποια πράγματα χρειάζομαι για τα ταξίδια μου ή τα ψώνια. Τέλος, όποτε ταξιδεύω με αυτοκίνητο μπορώ να διαλέξω τους συνεπιβάτες μου και να αποφύγω να ταξιδέψω με κάποιον που μπορεί να μου χαλάσει το ταξίδι. Έτσι, λοιπόν, το ταξίδι με το αμάξι είναι πιο ευχάριστο από το ταξίδι με οποιοδήποτε άλλο μεταφορικό μέσο.

 

5)Με αίτιο και αποτέλεσμααναφέρω τα αίτια ενός φαινομένου και τα αποτελέσματα που έχει το φαινόμενο

Λέξεις που μας βοηθούν να καταλάβουμε ότι η παράγρα­φος αναπτύσσεται με αίτιο - αποτέλεσμα είναι οι: Αιτία, αποτέλεσμα, οφείλεται, επιδρά, συνεπώς, άρα, ευθύνεται, γιατί, διότι...

 

6) Με σύγκριση και αντίθεση συγκρίνω δύο πράγματα και βρίσκω ομοιότητες και διαφορές.

Λέξεις που μας βοηθούν να καταλάβουμε ότι η παράγραφος αναπτύσσεται με σύγκριση - αντίθεση είναι οι: αντίθετα, όμως, αλλά, εντούτοις, συγκριτικά, μολονότι, ωστόσο, εξάλλου, παρόμοια...

 

7) Με αναλογία βρίσκω ομοιότητες ανάμεσα σε δύο πράγματα που φαινομενικά δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.

π.χ. Τα παιδιά είναι σαν τα λουλούδια.

Και τα δύο θέλουν φροντίδα και αγάπη

Και τα δύο μεγαλώνουν…

Λέξεις που μας βοηθούν να αντιληφθούμε ότι η παράγραφος αναπτύσσεται με αναλογία είναι οι: Ανάλογα, αναλογικά, παρόμοια, παρομοιάζω, τόσο... όσο, όπως... έτσι, σαν...

 

8) Με συνδυασμό μεθόδων

 Περισσότερα για τη δομή και τους τρόπους ανάπτυξης στον παρακάτω σύνδεσμο:https://mathitotopos.blogspot.com/2013/10/blog-post_2.html

Εφη Μανούσακα

Γεννημένη στην Αθήνα, ζω στην Κόρινθο και το 2010 αποφοίτησα από το Πανεπιστήμιο Αθηνών με ειδικότητα φιλολόγου και εξειδίκευση στη Γλωσσολογία. Από το 2008 ασχολούμαι με την κατ' οίκον και μέσω skype διδασκαλία φιλολογικών μαθημάτων για το γυμνάσιο και το λύκειο. τηλ. επικοινωνίας: 6974315169

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε μου ένα σχόλιο

Νεότερη Παλαιότερη