|
Γοργίας ο Λεοντίνος
|
·
έφθασε στην Αθήνα το 427 π.Χ.
·
είχε μαθητές επιφανείς
Αθηναίους
·
άσκησε ιδιαίτερη επίδραση στην
εξέλιξη ης ρητορικής
·
καλλιέργησε την πολιτική και
ιδιαίτερα την επιδεικτική ρ.
·
μελέτησε τη σημασία της
τρέχουσας πολιτικής, κοινωνικής και ψυχολογικής συγκυρίας, η κατάλληλη δηλ.
για κάθε λόγο περίσταση, «καιρός».
·
«Γοργίεια σχήματα» (πάρισα,
ομοιοτέλευτα, παρηχήσεις, αντιθέσεις): καταπλήσσουν, γοητεύουν, κάποτε
κουράζουν
|
||
Αρχές της διδασκαλίας Γοργία και Σοφιστών
|
·
Δεν υπάρχει αντικειμενική γνώση
ούτε αντικειμενική αλήθεια και ηθική.
·
Για κάθε Ζήτημα υπάρχουν δυο
λόγοι (απόψεις) αντίθετοι μεταξύ τους εξίσου αληθινοί(Πρωταγόρας, «δισσοὶ
λόγοι»).
·
Η ρ. ως «πειθούς δημιουργός» δεν ενδιαφέρεται
για τα αληθινά και τα δίκαια αλλά να εκθέσει τα «εικότα», δηλαδή τα πιθανά,
τα αληθοφανή, αυτά που μοιάζουν να είναι κι ας μην είναι αληθινά, φθάνει να
συμφέρουν τον ρήτορα και τον πελάτη του.
·
οι μαθητές των σοφιστών
χρησιμοποίησαν τη ρ. για να στρεψοδικούν στα δικαστήρια και να δημαγωγούν
στις συνελεύσεις
·
Ο ίδιος λογογράφος δεν είχε
ηθικούς δισταγμούς να συντάσσει πολλές φορές δυο λογούς, έναν για τον
κατηγορούμενο κι έναν για τον κατήγορο, στην ίδια δίκη
|
||
Πλατωνική κριτική
|
·
Συνέπεια της σύνδεσης με
σοφιστική η αποδοκιμασία της ρ. από ηθική και παιδαγωγική άποψη.
·
Η κριτική αναπτύχθηκε από τον
Πλάτωνα σε «Γοργία» και «Φαίδρο»
·
Hρ. δεν είναι επιστήμη ή τέχνη: δεν
έχει καθορισμένο αντικείμενο να διδάξει ούτε αξιόπιστη μέθοδο.
·
Είναι απλώς μια εμπειρία, μια
ικανότητα, ένα όργανο μόνον απάτης στον χωρίς ηθικούς φραγμούς αγώνα του
δημόσιου βίου.
·
Ο ρήτορας οδηγείται στην απάτη,
αφού δεν έχει γνώση («επιστήμην»), αλλά γνώμη μονάχα («δόξαν») για το θέμα με
το οποίο τυχόν ασχολείται
|
||
ο
Ισοκράτης
|
·
Επικρίνει τα τεχνάσματα των
επαγγελματιών της ρ.,
·
Όμως : Υποστηρίζει ότι με τη
διδασκαλία της ρητορικής, έστω όχι στηριγμένης στην ακριβή επιστημονική
γνώση, αλλά στην πείρα της πραγματικότητας, μπορεί να επιτύχει στην πράξη ένα
ευρύτερο παιδευτικό αποτέλεσμα.
·
Αυτή τη γενική καλλιέργεια, την
αγωγή με πρακτικούς πολιτικούς στόχους ο Ισοκράτης την ονομάζει «φιλοσοφίαν».
|
||
Ε. ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ
ΡΗΤΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
|
|||
3 είδη
|
1. οι συμβουλευτικοί
2. οι δικανικοί
3. οι
επιδεικτικοί (πανηγυρικοί).
|
||
Συμβουλευτικοί
|
·
πολιτικοί: εκφωνούνται στις
συνελεύσεις του λαού
·
Ο ρήτορας συμβουλεύει για το
μέλλον
Þ
προτρέπει ή αποτρέπει
Þ
σκοπός : η επίτευξη του
συμφέροντος ή η αποφυγή σφαλμάτων.
|
||
Αθήνα
Εκκλησία Δήμου
|
·
εκφωνούνται λόγοι για τα πιο
σοβαρά θέματα του κράτους: κήρυξη πολέμου, υπογραφή ειρήνης, σύναψη και
διάλυση συμμαχιών, ψήφιση νόμων, δημόσια οικονομικά κ.λπ.
·
Δικαίωμα λόγου και ψήφου: οι
γνήσιοι («ἐξ αμφοιν γονέοιν») Αθηναίοι που είχαν τα πολιτικά τους δικαιώματα
·
Αποφάσιζαν συνήθως με ανάταση
των χεριών («χειροτονία»).
·
Συνεδριάσεις: τακτικά 40 φορές τον
χρόνο και έκτακτα.
·
Χώρος η Πνύκα και κάποτε η
Αγορά ή το θέατρο του Διονύσου.
|
||
Ρήτορες
|
·
ελευθερία συμβουλής και μεγάλη
επιρροή στην πολιτική ζωή
·
όνομα και προτάσεις
περιλαμβάνονταν στα ψηφίσματα Εκκλησίας
·
Σημαντικότερος θεωρείται ο Δημοσθένης
|
||
Δικανικοί
|
·
εκφωνούνται στα δικαστήρια -
αφορούν πράξεις του παρελθόντος
·
κατηγορίες ή απολογίες
·
ο χρόνος των αγορεύσεων
περιορίζεται από υδραυλικό χρονόμετρο («κλεψύδρα»)
|
||
Δικαστήρια
|
·
αρχαιότερο δικαστήριο στην
Αθήνα ήταν ο Άρειος Πάγος
Þ οι
αρμοδιότητες περιορίστηκαν από το 462
Þ φόνοι εκ
προμελέτης και μικρότερης σημασίας υποθέσεις
·
Υπήρχαν και άλλα δικαστήρια
·
σοβαρές υποθέσεις δίκαζε η
Βουλή ή και η Εκκλησία του Δήμου
·
η Ηλιαία το κυριότερο
δικαστήριο του Αθηναϊκού κράτους
·
δικαστήριο ενόρκων:6000 «Ηλιασταί»
(1000 αναπληρωματικοί)
·
συμμετέχουν με κλήρωση, οι άνω
των 30 γνήσιοι πολίτες (αν δεν εκκρεμούσε
κατηγορία εναντίον τους)
·
τμήματα των 201, 301,
401 κλπ ανάλογα με τη σοβαρότητα
·
Η ψηφοφορία ήταν μυστική
·
Αποζημίωση 2-3 οβολών ανά
ημέρα
|
||
Λογογράφοι
|
·
οι διάδικοι ήταν υποχρεωμένοι
να αγορεύουν αυτοπροσώπως
·
οι ενδιαφερόμενοι κατέφευγαν
στους «λογογράφους»
·
έμπειροι δικανικοί ρήτορες
·
έγραφαν τους λόγους που οι
διάδικοι αποστήθιζαν
·
γνώστες των νόμων αλλά και της
ψυχολογίας των λαϊκών δικαστών
·
Επιφανέστερος λογογράφος
δικανικών λόγων θεωρείται ο Λυσίας
|
||
Επιδεικτικοί
ή πανηγυρικοί
|
·
εκφωνούνται σε διάφορες εορτές
και συγκεντρώσεις
·
περιλαμβάνονται και οι
επιτάφιοι
·
εγκωμιάζονται ή επικρίνονται
πράξεις και πρόσωπα του παρόντος με συχνές αναδρομές στο παρελθόν και
προβλέψεις του μέλλοντος
·
κατά τον Αριστοτέλη, συγγενείς
με τους συμβουλευτικούς
·
0 Ισοκράτης κρίνεται
ως ο επιφανέστερος εκπρόσωπος
|
||
Στόχοι του
ρήτορα
|
1. να επιδείξει
τη ρητορική του δεινότητα
2. να
προκαλέσει τις επευφημίες των ακροατών
3. υπηρετεί
και συγκεκριμένες πολιτικές σκοπιμότητες
|
||
|
Tags:
Ρητορικά κείμενα