Α. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Α) ΠΩΣ ΑΠΑΝΤΑΜΕ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟ ΤΩΝ
ΑΠΟΨΕΩΝ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
ΒΗΜΑΤΑ:
1) Διαβάζουμε προσεχτικά το κείμενο και εντοπίζουμε
το σημείο ή τα σημεία όπου βρίσκεται η απάντηση στο ερώτημα.
2) Συνθέτουμε μια παράγραφο ξεκινώντας με θεματική πρόταση, στην οποία συμπυκνώνουμε την άποψη του συγγραφέα. Μεταφέρουμε τις απόψεις του συγγραφέα με δικά μας λόγια προσπαθώντας να αποφύγουμε την αυτούσια μεταφορά λέξεων – κλειδιών, τις οποίες αντικαθιστούμε με συνώνυμες (χωρίς να αλλοιώνεται το νόημα), μπορούμε όμως να διατηρήσουμε την κεντρική έννοια, π.χ. καταναλωτισμός, χάσμα γενεών, μόδα κλπ.
Μπορούμε, αν θέλουμε, να ξεκινήσουμε με αναφορά στον συγγραφέα ή στο κείμενο: π.χ. ο συγγραφέας υποστηρίζει…, σύμφωνα με τον συγγραφέα του κειμένου …
3) Προσέχουμε στις λεπτομέρειες να στηρίζουμε τη θεματική πρόταση χρησιμοποιώντας τον καταλληλότερο τρόπο ανάπτυξης.
4) Δεν ξεχνάμε: τρόπους έναρξης λεπτομερειών, διαρθρωτικές λέξεις
5) Δημιουργούμε κατακλείδα στην οποία ανακεφαλαιώνουμε τα σημαντικά στοιχεία της παραγράφου.
Πιθανές
διατυπώσεις των ερωτήσεων κατανόησης:
|
☺ Ποια είναι η στάση του συγγραφέα σχετικά με… ☺ Πού εντοπίζει ο συγγραφέας τους λόγους/ τις συνέπειες… ☺ Ποια είναι η οπτική γωνία του συγγραφέα; |
👉Ενδέχεται η ερώτηση να ζητά την αιτιολόγηση μιας θέσης/ άποψης του συγγραφέα. Στην περίπτωση αυτή
ακολουθούμε τα βήματα δημιουργίας μικροκειμένου (δες παρακάτω). Η ανάπτυξη,
ωστόσο, των λεπτομερειών στην περίπτωση αυτή περιορίζεται στη μέθοδο της αιτιολόγησης (ή αιτίου/ αποτελέσματος).
|
|
Πού εντοπίζει ο συγγραφέας τα αίτια επιτυχίας των ριάλιτι σόους;
|
|
Η επιτυχία των ριάλιτι σόους σχετίζεται με την ποιότητα των εκπομπών
αυτών αλλά και τις προσδοκίες των τηλεθεατών από τα τηλεοπτικά προγράμματα. Ειδικότερα, ικανοποιείται η φιλοπερίεργη διάθεση του ατόμου με την προβολή της ιδιωτικής ζωής
των άλλων και παράλληλα το χαμηλό και
ευτελές επίπεδο των εκπομπών της καθιστά εύληπτες , γιατί δεν απαιτούν πνευματική διεργασία. Επιπλέον, εκπληρώνεται η ματαιοδοξία των τηλεθεατών που επιβεβαιώνουν την ανωτερότητά
τους μέσα από τον διασυρμό των πρωταγωνιστών. Επομένως, η
τηλεοπτική επιτυχία των ριάλιτι οφείλεται στην απλότητα και στη ρηχότητά
τους.
|
Β. ΠΩΣ ΑΠΑΝΤΑΜΕ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ/ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ
ΑΠΟΨΗΣ (ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΜΙΚΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ)
Συχνά
επιλέγεται απόσπασμα κειμένου και ζητείται από τους μαθητές να αναπτύξουν ή να
αποδώσουν το νόημά του. Με την άσκηση αυτή ελέγχεται η δυνατότητα των μαθητών
να κατανοούν ένα κείμενο και να το χειρίζονται με κριτική ματιά. Η φράση αυτή
μπορεί να είναι:
α) μια γνώμη
β) μια θέση
γ) ένα επιχείρημα
δ) δύο αντίθετες απόψεις
Σε άλλες περιπτώσεις ζητείται η γνώμη
των μαθητών σχετικά με κάποιο θέμα που τίθεται στο κείμενο με τη μορφή ευθείας
ερώτησης, π.χ.:
- Γιατί κατά τη γνώμη σας πολλές σύγχρονες οικογένειες δεν είναι ευτυχισμένες;
- Πώς αντιλαμβάνεστε τον συσχετισμό «ελευθερίας στο χρόνο» και «ελευθερίας της σκέψης»;
- Τι πιστεύετε ότι εννοεί ο συγγραφέας με τη φράση «η απώλεια μιας επαγγελματικής θέσης είναι ευκαιρία;»
- Συμφωνείτε με την άποψη του συγγραφέα του δεύτερου κειμένου ότι η πνευματική ανάπτυξη κάθε λαού συνδέεται άμεσα με τη γλωσσική του ανάπτυξη;
Σε αυτές τις
περιπτώσεις συνθέτουμε τη θεματική περίοδο που αναδιατυπώνει την εκφώνηση.
Ο λόγος είναι:
|
Η φράση αποτελείται
από:
|
α) λόγος με αφηρημένο
λεξιλόγιο
β) μεταφορικός
|
α) ονοματικό μέρος
(ένα ή περισσότερα)
ρ) ρηματικό μέρος
|
ΒΗΜΑΤΑ:
1. Διαβάζουμε το απόσπασμα και την
παράγραφο στην οποία εμπεριέχεται για να το εντάξουμε στο κατάλληλο νοηματικό πλαίσιο και εντοπίζουμε το ζητούμενο ή τα ζητούμενα. Ενδέχεται να έχουμε περισσότερα από ένα
ζητούμενα, οπότε αν παραλείψουμε ένα από αυτά, θα αξιολογηθεί αρνητικά,
π.χ.
«Η αποδοχή της ξενομανίας είναι άρνηση
του εγώ μας, της ελληνικότητάς μας». Να αναπτύξετε το
περιεχόμενο της φράσης σε 70 – 90 λέξεις.
👍 Το χωρίο αποτελείται από ένα δεδομένο αν και γίνεται διάκριση ανάμεσα στο «εγώ» και στην «ελληνικότητα». Ωστόσο, πρόκειται για ένα δεδομένο αφού, στη συγκεκριμένη περίπτωση, το «εγώ» ταυτίζεται με την «ελληνικότητα». Συνεπώς η αποδοχή της ξενομανίας σημαίνει ταυτόχρονα άρνηση του εγώ και της ελληνικότητάς μας.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Επεξεργαζόμαστε το απόσπασμα:
εντοπίζουμε ονοματικά και ρηματικά μέρη.
3. Θέτουμε διευκρινιστικά ερωτήματα.
4. Συγκεντρώνουμε το υλικό
5. Αξιοποιούμε το υλικό που συγκεντρώσαμε
και αναπτύσσουμε την παράγραφο εφαρμόζοντας όλους τους κανόνες για τη σωστή
οργάνωση της παραγράφου.
Προσοχή! Η θεματική περίοδος με την οποία θα ξεκινά η παράγραφος
είναι απαραίτητο να διαθέτει σαφήνεια, να συμπυκνώνει την άποψη που θα
αναπτύξουμε στη συνέχεια και να συσχετίζει τις κεντρικές έννοιες του
αποσπάσματος.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
ΜΙΚΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ
«Όσο η
επικοινωνία πυκνώνει με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το διαδίκτυο και τα κινητά
τηλέφωνα, τόσο η μοναξιά μας, η ανθρώπινη μεγαλώνει και η αποξένωση κυριαρχεί».
Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της παραπάνω φράσης σε μια παράγραφο 70 -80
λέξεων.
1ο ΒΗΜΑ: Προσεκτική ανάγνωση αποσπάσματος.
Ζητούμενο: γιατί όσο η επικοινωνία πυκνώνει με
τα τεχνολογικά μέσα, επιδρά αρνητικά στον ψυχισμό των ανθρώπων και στις
διαπροσωπικές σχέσεις;
2ο ΒΗΜΑ: Εντοπισμός ονοματικών και ρηματικών μερών
ονομ.
μέρος
|
ρημ. μέρος
|
ονομ. μέρος
|
|||
Όσο η επικοινωνία
|
πυκνώνει
|
με το
ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα,
|
|||
ονομ.
μέρος
|
ρημ μέρος
|
ονομ. μέρος
|
ρημ μέρος
|
||
τόσο η μοναξιά μας, η ανθρώπινη
|
μεγαλώνει
|
και η αποξένωση
|
κυριαρχεί
|
||
3ο ΒΗΜΑ: Διευκρινιστικά ερωτήματα
ΟΝΟΜ. ΜΕΡΟΣ
επικοινωνία
|
ΟΝΟΜ. ΜΕΡΟΣ
τεχνολογικά μέσα
|
ΡΗΜ. ΜΕΡΟΣ
(Αποτέλεσμα)
κυριαρχεί
|
ΟΝΟΜ. ΜΕΡΟΣ
|
Με άλλα λόγια;
Δηλαδή;
(Επεξήγηση του όρου)
|
Με άλλα λόγια;
Δηλαδή;
(Επεξήγηση του όρου)
Παραδείγματα
|
Προκαλεί;
Συντελεί;
Οδηγεί;
Γιατί;
Με ποιον τρόπο;
|
Με άλλα λόγια;
Δηλαδή;
(Επεξήγηση του όρου)
Παραδείγματα
|
Ποιο είναι το αποτέλεσμα των
παραπάνω;
|
4ο ΒΗΜΑ: Συγκέντρωση υλικού
☑ τηλεφωνούν
☑ ανταλλάσσουν
μηνύματα
☑ ανταλλάσσουν
φωτογραφίες
☑ ανταλλάσσουν
βίντεο
☑ παίζουν
παιχνίδια
|
☑ Ηλεκτρονικά
μέσα
☑ Επικοινωνία
«εξ αποστάσεως»
☑ Κατάχρηση
☑ Υπερβολική χρήση
☑ social media (Facebook,
Twitter…)
|
☑Αποστασιοποίηση
☑Απομάκρυνση
|
☑Αντικατάσταση
ανθρώπινης επαφής
☑Εθισμός
στην εικονική πραγματικότητα
☑Ψυχική
ερημιά
☑Συναισθηματικό
κενό
|
5ο ΒΗΜΑ: Ανάπτυξη παραγράφου
Με
την αλματώδη τεχνολογική εξέλιξη και την κυριαρχία των σύγχρονων μέσων στην
επικοινωνία έχουμε οδηγηθεί στη συναισθηματική απομόνωση. Κι αυτό γιατί, ενώ τα εντυπωσιακά αυτά
επιτεύγματα προορίζονταν να καταργήσουν τις αποστάσεις, εντούτοις επιτείνουν το
ψυχικό κενό. Ο άνθρωπος υποκαταστάθηκε από τα μηχανήματα. Τηλεφωνούμε,
ανταλλάσσουμε μηνύματα, ενημερωνόμαστε και ψυχαγωγούμαστε «εξ αποστάσεως». Η
ανθρώπινη επαφή χάθηκε και παρόλο που σήμερα – περισσότερο από ποτέ – έχουμε
ανάγκη την παρουσία του «άλλου», οι σχέσεις μας είναι επιδερμικές και
απρόσωπες. Καταλήξαμε, λοιπόν, να ζούμε
απομακρυσμένοι και αποκομμένοι από το κοινωνικό σύνολο, εγκλωβισμένοι στην
εικονική πραγματικότητα και στη μοναξιά μας.
Β. ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ – ΔΟΜΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
α. Σε ερωτήσεις που αφορούν τη διάρθρωση/ δομή του
κειμένου απάντηση συνίσταται στη διάκριση του προλόγου, του
κύριου μέρους και του επιλόγου.
Πρόλογος : είναι η πρώτη παράγραφος του κειμένου, όπου συνήθως εντοπίζουμε τη θέση/ άποψη
του συγγραφέα σχετικά με το θέμα.
Κύριο
Θέμα : αποτελείται από παραγράφους στις οποίες αναπτύσσονται διεξοδικά οι ιδέες και
παρατίθενται τα πληροφορίες που στηρίζουν την αρχική θέση του συγγραφέα.
Επίλογος : είναι η τελευταία παράγραφος, όπου συνήθως διατυπώνεται μια ανακεφαλαίωση ή/
και το συμπέρασμα.
β. Σε ερωτήσεις που αφορούν τη διαίρεση του κειμένου σε
νοηματικές ενότητες προσπαθούμε να ομαδοποιήσουμε παραγράφους
του κύριου μέρους που έχουν κοινό νοηματικό άξονα. Έτσι, μπορεί δύο ή
περισσότερες παράγραφοι του κειμένου να αναφέρονται στα αίτια ενός προβλήματος
(αποτελούν κοινή νοηματική ενότητα), δύο ή περισσότερες παράγραφοι στις
συνέπειες (αποτελούν κοινή νοηματική ενότητα) κλπ.
γ. Σε ερωτήσεις που αφορούν τον χωρισμό μιας
παραγράφου σε μικρότερες εντοπίζουμε τις κύριες ιδέες. Αυτές, μαζί με
τις βοηθητικές προτάσεις μπορούν να αποτελέσουν τις ανεξάρτητες παραγράφους.
Συνήθης ένδειξη για τον χωρισμό είναι η ύπαρξη διαρθρωτικής λέξης/ φράσης.
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
ΒΗΜΑΤΑ
|
1. Διαβάζουμε καλά το θέμα που μας δίνεται και επισημαίνουμε το θεματικό άξονα του κειμένου που μας ζητείται.2. Εντοπίζουμε τα δεδομένα της εκφώνησης3. Εντοπίζουμε τα ζητούμενα στα οποία καλούμαστε να απαντήσουμε.4. Προσδιορίζουμε το επικοινωνιακό πλαίσιο που μας ζητείται, ώστε να εφαρμόσουμε τα χαρακτηριστικά του και να προσαρμόσουμε το λεξιλόγιο και το ύφος μας.
ΘΥΜΑΜΑΙ…
|
Συνθέτουμε το διάγραμμα του κειμένου μας.
💬Το δεδομένο το σχολιάζω μόνο στον πρόλογο.
💬Τα ζητούμενα απαντώνται στο κύριο μέρος φροντίζοντας να υπάρχει αρμονία στην κατανομή των παραγράφων ανάμεσα στα ζητούμενα (π.χ. 2 -3 παράγραφοι για το πρώτο ζητούμενο, 2 -3 παράγραφοι για το δεύτερο).
💬 Για αναζήτηση υλικού και οργάνωση σε παραγράφους συμβουλεύομαι τους τομείς.
💬Το διάγραμμα είναι απαραίτητο προκειμένου να καταγράψουμε και να τακτοποιήσουμε τις ιδέες μας. Αυτό θα μας βοηθήσει κατά την ανάπτυξη να ασχοληθούμε με τη διατύπωση και την έκφραση, αφού θα έχουμε κατοχυρώσει τις ιδέες μας.
💬 Τηρούμε την τριμερή ανάπτυξη του κειμένου (πρόλογος, κύριο θέμα, επίλογος) και της παραγράφου (θεματική πρόταση, λεπτομέρειες, κατακλείδα).
💬Χρησιμοποιούμε συνδετικές λέξεις και φράσεις για τα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους αντιμετώπισης.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:
ΘΕΜΑ: Υποθέστε ότι θα γράψετε ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί
στο φυλλάδιο του Ινστιτούτου Καταναλωτών, εκπροσωπώντας τους νέους ανθρώπους.
Σε αυτό να αναφερθείτε στους λόγους που οδηγούν το άτομο στον καταναλωτισμό
αλλά και στους τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου. (400 – 500 λέξεις)
Επεξεργασία:
Θεματικός άξονας: Καταναλωτισμός
Δεδομένο: Το άτομο οδηγείται στον καταναλωτισμό
Ζητούμενα: α) Οι λόγοι που οδηγούν στον καταναλωτισμό àαίτια
β) Οι τρόποι
αντιμετώπισης του φαινομένου
Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο σε φυλλάδιο (ως εκπρόσωπος των νέων)
Διάγραμμα κειμένου
Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο σε φυλλάδιο (ως εκπρόσωπος των νέων)
Διάγραμμα κειμένου
Διάγραμμα:
ΤΙΤΛΟΣ:
|
Φρένο στον καταναλωτισμό
|
ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
|
Γενική αναφορά στον καταναλωτισμό à
έκταση φαινομένου, μορφές, ποιες ηλικιακές ομάδες θίγει (παραγωγικός
πρόλογος)
|
ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ:
|
|
|
|
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
|
Γενική αναφορά στις συνέπειες που προκύπτουν à τραγικές συνέπειες
στη ζωή των ατόμων και κυρίως των νέων από τον καταναλωτισμό: υλικός
ευδαιμονισμός, άγχος, υποβάθμιση ανθρώπινων σχέσεων, αδιαφορία για τα
κοινωνικά προβλήματα, την πνευματική ανάταση την ηθική ολοκλήρωση à Αλλοτρίωση των νέων.
Άρα, επιτακτική η ανάγκη λήψης μέτρων.
|
ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΥΛΙΚΟΥ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Σε κάθε θέμα λαμβάνουμε υπόψη ότι το άτομο, η
κοινωνία, ο ευρύτερος πολιτισμός και η πορεία της παγκόσμιας κοινότητας
βρίσκονται σε σχέση αλληλεπίδρασης και επομένως είναι αναγκαίο να διερευνήσουμε
τη μεταξύ τους σχέση για την αναζήτηση πληροφοριών.
Tags:
Γλώσσα-Λύκειο